Tucatnyi érv, hogy miért van világnapja a tojásnak is

Mivel érdemelte ki a tojás ezt a megtiszteltetést? Azok, akik olvasták Dr. Légrády Péter "Tojás, táplálkozás, egészség" című könyvét vagy látták ismeretterjesztő filmjeit (A tojás az ételcsoda, A nélkülözhetetlen koleszterin), tudják a választ. Azoknak, akik nem ismerik Légrády dr. munkásságát, most csak felsorolunk vagy egy tucatnyi érvet a tojás "ünneplésének" indokaként.

 

  1. Nincs még egy másik ilyen sokoldalúan felhasználható élelmiszer. Önmagában lehet belőle rántottát, tükörtojást, főtt tojást többféle változatban készíteni. Több száz tojásétel recept létezik, melyek között gyors reggeli ételt, laktató egytálételt, salátát, levest, édességet és italokat egyaránt találhatunk. Növeli a változatosságát, ha a fehérjét és a sárgáját különválasztva használjuk fel.
  2. Tökéletes a tápértéke, amit csúcsminőségű fehérjetartalma, a benne lévő sokféle vitamin és ásványi anyag bizonyít. Különösen ajánlható a szénhidrátmentes étrendet követőknek, hiszen szénhidrátot nem találunk benne. Egy nagyobb tojás kalóriatartalma 75.
  3. Fehérjéje annyira kiváló, hogy a tudomány gyakran a tojás fehérjéhez méri az egyéb élelmiszerek fehérjéjét.
  4. A mai fogyasztó egészsége érdekében is vásárol. A tojás karotinoid anyagai, mint a lutein és a zeaxanthin javítja a látást és jó megelőző anyagai néhány vaksággal járó betegségnek, különösen az időkori zöld és szürke hályognak. Ezen felül kiváló forrása a kolinnak is, amely nélkülözhetetlen a magzat agyszöveteinek fejlődéséhez, de javítja az emlékezőtehetséget és az agyműködést az emberi élet folyamán is.
  5. Kutatási eredmény, hogy nincs nagyobb kockázata a szívrohamnak azok között, akik naponta 2-nél több tojást fogyasztanak, mint akik hetente legfeljebb egyet. Tulajdonképpen a szív- és érrendszeri halálozás és a tojásfogyasztás 24 ország adatai szerint fordított arányban áll egymással. Ennek következményeként az Amerikai Szív Szövetség (AHA) új étrendi előírásából 2000 októberében kihagyta a tojásfogyasztás korlátozását.
  6. A nap bármely időszakához illő tojásételek vannak, mégis legjobb, ha reggelire fogyasztunk tojást bármely formában, de legalább hármat. Tízóraira a kemény tojás, ebédhez valamilyen omlett ajánlható, de tojássaláta rizzsel vagy tésztával is kiváló, és ne feledkezzünk meg a tojásos nokedliről sem. Vacsorára a kiváló Csáky rostélyossal egy gurmand is elégedett lehet.
  7. Manapság a kényelem a király, és ebből a szempontból a tojás valóban uralkodik. A tojás hűtőszekrényben tárolva a csomagolástól számított 4-5 hétig is megőrzi minőségét. Ha túl hosszú ideig tároljuk, akkor is leginkább csak kiszárad.
  8. Munkanapokon csak perceink vannak a főzésre. Nagyon sok tojásétel 15 percen belül elkészíthető.
  9. Hétvégeken, amikor az idő nem tényező, jöhetnek az "elegáns" tojásételek. A felfújtak (pl. sajtszuflé), a kaviárral töltött tojás, a madártej és még számos más tojásétel.
  10. Mi a helyzet a zsírral? A tojásban lévő zsír összetétele olyan, mint amelyet a táplálkozástudomány ma ajánl: 1/3-a telített, 1/3-a egyszeresen telítetlen, 1/3-a többszörösen telítetlen zsírsav. Nagyon sok tojásétel ma már hozzáadott zsiradék nélkül is elkészíthető.
  11. A gyerekek is szeretik a tojást. A növekedő szervezet számára ideális táplálék. Bevonhatjuk a tojásétel készítésbe a kicsiket is, a tál díszítésébe, az étel fűszerezésébe.
  12. Sikerült meggyőzni Önt? Október hónapban lepje meg családját tojásétel ötletekkel, hiszen számtalan variációt találhat ki Ön is, csak használja képzelőerejét.

 

Budapest, 2004. szeptember 28.